Pirun keuhkot

2005

Description

In EnglishSuomeksi

The Devil’s Lungs (original Finnish title Pirun keuhkot) is technically one of the most difficult pieces in the accordion repertoire. Written for accordionist Veli Kujala in 2005, Virtaperko’s first accordion piece The Devil’s Lungs was the start of the long-term collaboration between Virtaperko and Kujala, which has so far resulted in four solo pieces, one duo and one double concerto.

The program note by the composer describes The Devil’s Lungs as follows: “The Devil’s Lungs was inspired by the fact that up until very recent times accordion as an instrument used to be considered ”promiscuous” in religious, god-fearing Finland. With its strong connections to secular folk and dance music, accordion presented without any questions a dangerous weapon for the Devil. The instument carried unsuitable and seductive charisma with itself; in fact, certain parishes don’t allow accordion to be played in a church even today. 

However, for a secular, preset day composer accordion is just an instrument – a very interesting one with lots of fasinating musical and technical possibilities – but still, it’s just a mecanical apparatus controlled by a man. I was amused (and amazed) by the idea that for someone accordion could have held that much power that it was raised in a position of ”a demonic tool”. Thus, I fantazied a piece, where this ”musical Devil” really speaks out through the bellows of an accordion.

That’s what The Devil’s Lungs is about. It is a shameless virtuoso piece, composed to bring some joy to apathetic and distressing Lutherian world. It is a piece of music that exists purely for entertaining, stimulating and seductive purposes.”


Instrumentation

for concert accordion

2005

Virtuoosinen Pirun keuhkot (engl. The Devil’s Lungs) lukeutuu harmonikkakirjallisuuden vaikeimpiin teoksiin. Veli Kujalalle vuonna 2005 kirjoitettu teos on Virtaperkon ensimmäinen sooloharmonikkateos. Sen taustoista kertoo säveltäjä yhdeksän vuotta teoksen kantaesityksen jälkeen seuraavaa:

Pirun keuhkot sai inspiraationsa harmonikan suomalaisesta historiallisesta lisänimestä, jossa viekoittelevaa tanssimusiikkia toteuttava jumalaton soitin esittiin paholaisen musiikillisena välikappaleena, “pirunkeuhkoina”. Nykyaikana lähinnä humoristiselta näyttäytyvän ajatuksen vähemmän humoristinen toteuma on se, että joissain vanhoillisissa seurakunnissa on edellen “epäsopivaa” esittää kirkkotilassa musiikkia harmonikalla.

Nykypäivän säveltäjän näkökulmasta harmonikka on toki vain ja ainoastaan soitin – mutta varsin kiinnostava sellainen monine teknillis-ilmaisulllisine mahdollisuuksinen. Nykyaikaisen näppäinharmonikan pianoharmonikkaan verratuna ylivertaisen ergonominen soittokoneisto on innoittanut monen säveltäjän teknisesti vaativan ja vauhdikkaan ilmaisun pariin, niin myös minut. Yhdistettynä pirunkeuhkojen uskonnollisessa viitekehyksessä tuomittavan paheellisuuden ajatukseen harmonikan tekniset mahdollisuudet houkuttelivat minut säveltämään teoksen, jossa harmonikka saisi todella laulaa paheellista lauluaan helvetillisten keuhkojensa koko kyllyydestä. Lopputuloksena syntyi Pirun keuhkot – häpeilemätön virtuoosikappale, jonka olemassaolon ainoa tarkoitus on vietellä kuulijansa mallisten musiikillisten ilojen pariin tarjoten intensiivisen hetken arkielämän ankeudesta etäännytettyä äänellistä stimulanssia.

Osittain teoksen suuren vaikeusasteen takana on nolo ja itseäni hävettävä fakta – jossain vaiheessa sävellystyön syövereitä yksinkertaisesti unohdin, että harmonikansoittajalla on vasemmassa kädessään käytännössä vain neljä sormea käytettävissä soittamiseen. Tästä lapsuksesta huolimatta – tai ehkä juuri siitä syystä – teos on haastanut monen nuoren harmonikkaheeroksen kokeilemaan rajojaan alun alkaen mahdottomalta tuntuvan tehtävän edessä. Yllättäen “keuhkoista” on tullut yksi soitetuimmista kappaleistani. Monen aiemman musiikinhistorian alun alkaen ylivoimaiselta tuntuneen teknisen haasteen tapaan teoksen soittajalle asettamat vaikeudet on onnistuttu selättämään, minkä sivutuoteena harmonikansoiton yleisen vaatimustason rimaa on vastaavasti hilattu piirun verran ylöspäin.” (O.V. 09/2014)


Instrumentation

for concert accordion

2005