Dawkins

2008

Description

In EnglishSuomeksi

Olli Virtaperko’s second organ work, the sixteen-minute Dawkins was commissioned and premiered by Susanne Kujala. Dawkins consists of three attacca movements, opening with Replicators, which explores the aspects of echo. The second movement, Towards Polymorphism, presents a large variety of contrasting musical material, eventually leading to the last movement, Immortal Coils, which concentrates on a melodic flow upon a stable bass drone. Immortal Coils builds up to an elegy-like, tranquil finale with numerous independent melodic lines which are combined, juxtaposed and overlapped. Towards the end, the piece calms down and through a modulation from an E-drone to E flat, Dawkins ends in quietness and peace.

Dawkins is dedicated to Charles Darwin, whose epochal book On the Origin of Species celebrated its 150th anniversary in 2008 – the year Dawkins was completed. The composition was named after British evolutionary biologist Richard Dawkins, the most important populariser of Darwin’s ideas. The naming of the three movements was inspired by Dawkins’s book The Selfish Gene, which the composer studied whilst composing the music.


Instrumentation

for three-manual organ

2008


Press quotes

“Virtaperko's quirky and individualistic approach to composition is highlighted in Dawkins, named for Richard of that ilk, the evolutionary biologist. The piece's first movement abounds in proliferating and multiplying small phrases, like the endlessly self-replicating biological building blocks that shape our destiny. Towards the end of the slow, organically efflorescent second movement the organ blowers are turned off, leading to a microtonal fading-out - cellular death in music, perhaps - then they come back on to enable the imposing chords that introduce the finale, which consists of long, linear strands that overlap and intertwine over a constant drone.great.”

– Records International, February 2020

Dawkinsissa (2007-2008) sävellystyön lähtökohdan tarjosi kaikkia isoja kirkkoja yhdistävä ominaisuus – valtava tila. Oli kiehtovaa pohtia, kuinka kerrostalon kokoinen esitystila vaikuttaa musiikin soivaan lopputulokseen ja miten tämän asian mielessä pitäminen heijastuu sävellystyöhön. Kiinnostukseni kohdistui etenkin pehmeästi rekisteröidyn, kuohkean sointimassan jäsentymiseen valtaisassa tilassa – sellaisessa, kuin vaikkapa Kallion kirkko Helsingissä. Tämä ei suoraan johtanut siihen, että Dawkins olisi muodostunut kauttaaltaan ”hiljaiseksi musiikiksi”, mutta tilan ja dynamiikan suhteiden pohtiminen avasi minulle uusia näkökulmia urkuihin soittimena.

Ensimmäinen osa Kopioitujat tutkii kaikuefektin toteuttamismahdollisuutta tilassa, joka jo itsessään on kaikua ruokkiva. Toinen osa Kohti monimuotoisuutta esittelee nimensä mukaisesti vaihtelevan määrän temaattista monimuotoisuutta, joka kontrastoi ääriosien staattisina pysyviä elementtejä. Kolmannessa osassa Kuolemattomat kierteet tämä karaktristinen staattisuuden elementti on liki läpi kappaleen säilyvä matala urkupiste E, jonka päälle sitkeät melodiset kaarrokset rakentuvat. Elegiamaisen, rauhaisan surumielisen osan lopussa tehtävä puolisävelinen alaspäinen modulaatio Es-urkupisteeseen päättää kappaleen hiljaisuuteen ja rauhaan.

Dawkins on nimetty tieteen popularisoijan ja evoluutiobiologi Richard Dawkinsin mukaan, mutta teoksen perimmäisin innoittaja on Charles Darwin, jonka pääteoksen Lajien synty ilmestymisestä tulee ensi vuonna kuluneeksi 150 vuotta. Teoksen osat on nimetty Dawkinsin kirjan Geenin itsekkyys innoittamina, jota tutkin rinta rinnan urkuteoksen sävellystyön kanssa.(O.V. 2008)


Instrumentation

for three-manual organ

2008


Press quotes

“Virtaperko’s quirky and individualistic approach to composition is highlighted in Dawkins, named for Richard of that ilk, the evolutionary biologist. The piece’s first movement abounds in proliferating and multiplying small phrases, like the endlessly self-replicating biological building blocks that shape our destiny. Towards the end of the slow, organically efflorescent second movement the organ blowers are turned off, leading to a microtonal fading-out – cellular death in music, perhaps – then they come back on to enable the imposing chords that introduce the finale, which consists of long, linear strands that overlap and intertwine over a constant drone.great.”

– Records International, February 2020