Music for “Old Europe”

2003

Description

In EnglishSuomeksi

Music for “Old Europe” was commissioned by the Klangspuren Schwaz Festival and premiered in September 2003 in Schwaz by Windkraft Tirol and Kasper de Roo. The work is scored for a 24-piece wind orchestra, supplied with a glockenspiel. The compositional approach to a wind orchestra is that of chamber music. Every instrument has an independent part and there is a relatively small amount of doublings involved in the writing; most of the time each instrument plays its independent part. This results in a flow of music in which gradual changes of harmony play an essential part. In this sense, the piece is contrapuntal all the way through.

Harmonically, the piece consists of two completely different kinds of material: the first belongs to the modernistic, atonal tradition, and the second is modal in its nature. In the modal passage, the subtle duet between the bassoon and the english horn is accompanied by a stable harmony from the rest of the ensemble. The duet, placed in the middle of the piece, uses and develops melodic motifs introduced in the beginning. Towards the end the melodic motifs are treated on a boarder scale and the texture develops into something more complex, both harmonically and polyphonically. The finale is in passacaglia form and the intensity of music gradually builds up to a climax.

Premiered in the very heart of Europe, the piece serves pays homage to “Old Europe” and its values which have made it possible for contemporary, creative arts to exist as an independent voice/ source of expression.

In the arrangement for symphonic band (2006), the most notable feature is the visible role of three percussion instruments in the final passacaglia,  bringing elements of groove into the texture. Compared to the 2006 version, the fresh 2022 revision of the symphonic band arrangement is more detailed in the terms of articulation and dynamic indications, and the score and parts layout are updated to meet the professional contemporary orchestral music publishing standards.


Instrumentation

original version for wind orchestra (2003)

3 flutes
2 oboes
english horn
3 clarinets (in Bb)
2 bassoons
double bassoon
4 horns (in F)
3 trumpets (in C)
tuba
glockenspiel

arrangement for symphonic band (2006/2022)

3 flutes
2 oboes
English horn
3 clarinets (in Bb)
bass clarinet (in Bb)
bassoon
alto saxophone (in Eb)
tenor saxophone (in Bb)
baritone saxophone (in Eb)
barytone
tuba
3 percussion

“Sävelsin Music for ”Old Europen” Itävallan länsiosassa sijaitsevan Schwazin pikkukaupungin Klangspuren-festivaalille, keväällä 2003. Schwatz ja Itävalta ylipäänsä sijoittuvat maantieteellisesti ja kulttuurisesti Euroopan ytimeen, ja kappalen nimivalinta on kunnianosoitus tämän niin sanotun ”vanhan Euroopan” pitkää sivistyksellistä traditiota kohtaan. Ydin-Euroopan pitkä historia ei siirtomaaherruuksineen, loputtomine sotimisineen ja valtataisteluineen ole aina ollut järin kunniakasta luettavaa. Kaikesta huolimatta kuitenkin nimenomaan tämä vanha Eurooppa on nykyisen länsimaisen sivistyksemme generaattori ja vaalija – pidimme me sitten tästä historiallisesta faktasta tai emme.

Mitä musiikin historiaan tulee, on keskeisen Euroopan vaikutus Music for ”Old Europe” -teoksen sävelkieleen selkeimmin havaittavissa 1700-luvun loppuun asti eurooppalaista musiikkia dominoineiden kontrapunktisten sävellystekniikoita sovelluksissa. Vaikka Music for ”Old Europe” on sävelletty orkesterikokoonpanolle, leimaa teosta kamarimusiikillisuus ja sitä kautta vahva kontrapunktisuus. Joka soittimella on oma itsenäinen linjansa, ja saman instrumenttiryhmän keskinäisiä stemmojen kaksinnuksia pyritään välttämään. Toisaalta, teoksen puolesta välistä alkava staattisen urkupisteen päällä tapahtuva melodinen sommittelu katsoo poispäin Euroopan taidemusiikista kohti Amerikkaa heijastellen eurooppalähtöisen ilmaisun ulkoeurooppalaisia sovelluksia. Toimiessaan kunnianosoituksena keskeisen Euroopan kulttuuriperimälle Music for ”Old Europe” tiedostaa siis samalla sen tosiseikan, että pelkkä menneen vaaliminen ja historiallisuus eivät riitä takeeksi kulttuurin elinvoimaisuudelle. Kiintoisimmat oman aikamme kulttuuriset ilmiöt tapaavatkin löytyä Euroopan reuna-alueilta tai sen ulkopuolelta – kulttuureista, jotka tuovat Euroopasta sikiävään traditioon oman elinvoimaisen ja uutta luovan panoksensa.

Music for ”Old Europen” alkuperäinen verso on kirjoitettu sinfoniaorkesterin soittimistosta muodostuvalle puhallinorkesterille. Sovitin teoksen vuonna 2006 klassista puhallinorkesteria yleisemmälle, lyömäsoitinryhmällä täydennetylle sotilassoittokunnalle. (O.V. 6/2009)

(Päivitys, 2022: “Kaartin soittokunnan kevään 2022 teoksen esityksiä silmällä pitäen kirjoitin teoksen sotilassoittokuntaversion partituurin ja stemmat uusiksi. Lisäsin teokseen huomattavan määrän dynamiikka- ja artikulaatiomerkintöjä sekä selkiinnytin partituurin ja stemmojen nuottikuvan vastaamaan niitä standardeja, jotka teoksen alkuperäisversion kirjoittamista seuranneiden kahden vuosikymmenen kestoisen ammatinharjoittamisen myötä olen omalle työlleni asettanut.” (O.V. 04/2022)


Instrumentation

original version for wind orchestra (2003)

3 flutes
2 oboes
english horn
3 clarinets (in Bb)
2 bassoons
double bassoon
4 horns (in F)
3 trumpets (in C)
tuba
glockenspiel

arrangement for symphonic band (2006/2022)

3 flutes
2 oboes
english horn
3 clarinets (in Bb)
bass clarinet (in Bb)
bassoon
alto saxophone (in Eb)
tenor saxophone (in Bb)
baritone saxophone (in Eb)
barytone
tuba
3 percussion