Skärgården

2019

Description

In EnglishSuomeksi

Skärgården is a virtuoso piece for three plucked string instruments – guitar, kantele and harpsichord, written for trio Archipelago in Autumn 2019. In the terms of melodic affectivity, sound color and dynamics the instrumental combination is challenging. My compositional stategy was to turn the instrumentations' obvious weaknesses into strength: if there were to be a cornucopia-scaled abundance of plucking efforts and sounds, let's exaggerate that into extreme! The main vehicle for realizing this strategy was the harpsichord, which produces a practically unbroken continuum of rapid patterns of notes for the 8-minute duration of the piece.

Set against the harpsichord are the guitar and kantele, which function more or less as a pair in the piece, focusing on the melodic elements and producing polyrhythmic and polymetric rhythmic surface against the harpsichord's stable movement. The polymetric approach makes Skärgården a tricky piece to play. For the most of time guitar and kantele have an independent meter in relation to the harpsichord, and the responsibility of keeping the piece together lies on the harpsichordist, who should be able to play rapid texture (mostyly fast quintuplets) in absolute tempo for several minutes – a challenge that I don't personally envy.

Skärgården – when played right – is a virtuosic, smooth, energetic and entertaining piece of music yet revealing a serious and devilishly difficult study of polyrhythmics, polymetrics and rhythmic modulations lying under the seductive and easy-to-approach surface. Having focused predominantly on sound color, studied multiphonics and harmonics and experimented with different temperaments in recent years, it was great fun to write a shameless straight-forward virtuoso piece for a change, with lots of notes and energy in the same spirit than in the accordion showcase piece Pirun keuhkot (The Devil's Lungs), which I wrote more than a decade ago.” (O.V. October 2019)


Instrumentation

for guitar, concert kantele and harpsichord.

2019

”Archipelago -yhtyeelle säveltämäni Skärgården (2019) on virtuoosinen ja yhteissoitollisesti kinkkinen teos. Teos etenee suurimman osan aikaa polymetrisesti, päällekäisten eri tahtilajien muodostamana jatkumona. Teoksessa kitara ja kantele muodostavat vastinparin cembalolle, jonka epäkiitollinen tehtävä on pyrkiä pitämään cembalostemman tasaisena tikutuksena etenevä sävelmatto mahdollisimman vakioituna pohjana melodiasoittimien polyrytmiikan toteutumiselle.

Syyt valitsemalleni musiikilliselle lähestymistavalle kytkeytyvät kolmen näppäilysoittimen muodostaman yhtyeen ominaispiirteisiin. Kitara, kantele ja cembalo muodostavat säveltäjän näkökulmasta haasteellisen ja epäkiitollisen kokoonpanon, koska niiden äänenvärillinen kokonaiskirjo on väistämättä rajallinen ja äänentuottomekanismi periaatteessa samanlainen: kieli näpätään värähtelemään, minkä jälkeen värähtely alkaa välittömästi hiipua ja äänenvoimakkuus vaimentua. Syttymishetken jälkeen äänen väriin ja dynamiikkaan ei voi juurikaan vaikuttaa, ja affektiivisen melodisen ilmaisun mahdollisuudet ovat rajalliset. Päätin kääntää nämä haasteet voimavaraksi, ja totesin, että kun kerran rapinaa ja helinää on tiedossa, tulkoon sitä sitten oikein urakalla. Lopputuloksena syntyi virtuoositeos, jonka sisältämä nuottimäärä on suurin piirtein sama kuin keskikokoisen orkesteriteoksen, ja jonka viihdyttävän raflaava ja helposti lähestyttävä äänikuva peittää alleen kompleksisen ja esittäjyydellisesti huomattavan haasteellisen rytmisen struktuurin.

Kappaleen nimi viittaa ilmeisen Archipelago – Skärgården synonyymiparin ohella ruotsalaisen komediaryhmä Grotescon samannimiseen sketsiin, jossa toistuvasti hoettava ”Här händer ju ingenting” on lempeä viittaus teoksen cembalostemman patternmaiseen repetatiiviseen minimalistisuuteen – kuten myös minimalistiseen musiikkiin laajemmin.” (O.V. lokakuu 2019)

 


Instrumentation

for guitar, concert kantele and harpsichord

2019