Puumala-sarja

2015

Description

In EnglishSuomeksi

Puumala-sarja (Puumala Suite) is named after the municipality of Puumala, located in Southern Savonia region by the vast Lake Saimaa. Since 2007 we have spent summer holidays in one of the rental cottages of Reposen lomamökit in Lietvesi (Hurissalo, Puumala), in which most of my solo viol works have been composed, including Puumala-sarja. The first movement Overtyyri is an overture in the spirit of French French inegale style of the Baroque period combined with some rustic folk music allusions. The second movement Mixu (koira) is a portrait of the endlessly energetic barking machine Mixu, the dog of the landlord Heikki Reponen (presumably named after the Finnish football player Mika-Matti ”Mixu” Paatelainen). The musical treatment of Mixu is faithful to the true canine quality of the animal – the movement is fast, virtuosic and endlessly vigorous in its spirit. Lepohetki (Resting) offers a peaceful interlude before the finale Reposen Heikin jig, again refering to the Reponen family, this time the landlord himself.

The characteristic instrumental feature of the original viol version is the constant use of double stops and chords, as well as the equal usage of all treble viol registers. Unlike in the historic treble consort repertoire Puumala-sarja takes use of the full range of the instrument including the lowest strings, which were practically never used in the 16th and 17th centuries. For Puumala-sarja the low g- and d-strings are a major musical resource, providing both the chord fundaments and melodic opportunities.” (O.V. August 2018)


Instrumentation

for treble viol
2015

version for two Baroque violins
2018

version for two bass viols (with optional chamber organ)
2018

”Monen muun soologambateokseni tapaan Puumala-sarja on sävelletty omaehtoisena musiikillisena pyrintönä kesälomalla Heikki Reposen vuokraamassa kesämökissä Puumalan Jänniemen Hurissalossa. Vuokraisäntä Reponen perheineen on ikuistettu sarjan toiseen ja neljänteen osaan, joissa perheen väsymätön pitkäkarvainen nelijalkainen haukkuja Mixu sekä aktiivinen kuoroharrastaja Heikki saavat musiikilliset muotokuvansa. Repos-potrettien väliin jää viipyilevä ja seesteinen Lepohetki. Sarjan painokkainta ja musiikillisesti kunnianhimoisinta antia on ranskalaisen alkusoiton ja pastoraalisen kansanmusiikin elekieltä yhdistelevä Overtyyri, joka monien muiden gambasarjojeni osista poiketen ei etene toisteisten säeparien varassa, vaan sisältää jatkuvasti uusiutuvaa orgaanisesti kehittyvää materiaalia esteetisten esikuviensa hengessä.

Instrumentaalisesti gambaversion silmiinpistävä erityispiirre on tekstuurin soinnullisuus. Pariäänet, soinnut ja melodinen moniäänisyys ovat etenkin Overtyyrin ja Lepohetken keskeisiä musiikillisia rakennuspalikoita J.S. Bachin soolojousisoitinteosten tarjoaman esikuvan tapaan. Toinen kappaleen luonteenomainen piirre on diskanttigamban koko äänialan käyttäminen. Siinä missä perinteisessä gambaconsort-tekstuurissa diskantin kahta alinta kieltä ei käytännössä koskaan käytetä, on Puumala-sarjassa diskantin mattapintainen alin oktaavi keskeinen soinnullinen ja melodinen voimavara.” (O.V. elokuu 2018)


Instrumentation

for treble viol
2015

version for two Baroque violins
2018

version for two bass viols (with optional chamber organ)
2018