Niin paljon tietoa…

2000

Description

In EnglishSuomeksi

Niin paljon tietoa… (So Much Data…) is a piece for a three-manual organ with manually operative registration. It involves an organist and two assistants who are needed for opening and closing organ stops.

This piece was composed in 2000 for the new organ of the church of Kotka (Finland) which was based on the organ in Freiberg by Gottfried Silbermann (1714). The work was premiered at the opening concert of the Kotka International Organ Competition in November 2002. In 2004, Niin paljon tietoa… reached the final of the International Gaudeamus Interpreters Competition.

The main focus in Niin paljon tietoa… is on creating complex timbral processes of sounds through opening or closing organ stops in slow motion while keys are held down on the manuals. As the air pressure of the organ pipes is gradually released to its full extent by slowly opening the stops, the partials of the tones start to find their place. The reverse happens when stops are slowly closed and the partials die away. Traditionally, the complex noise produced through this procedure is considered undesirable, but in this piece it functions as a major resource. When identical sets of tones are being processed on several manuals at the same time, this opens a huge palette of possibilities for affecting the tone colour. When techniques such as fadings, in-fadings and cross-fadings are applied to large chords or different clusters, the huge mass of sound almost seems to be assuming a physical form, slowly evolving and constantly changing in its colour and shape.


Instrumentation

for organ solo

2000

Niin paljon tietoa… (engl. So Much Data…) on teos kolmisormioiselle uruille, jonka rekisterikoneisto on manuaalisesti ohjattava. Kappale vaatii soittajan lisäksi kaksi avustajaa.

Teos on sävelletty vuonna 2000 Kotkan kirkon uusille barokkityylisille uruille, joiden esikuvana on Gottfried Silbermannin vuonna 1714 Freibergiin rakentama instrumentti. Ere Lievonen kantaesitti teoksen marraskuussa 2002 Kotkan kansainvälisen urkukilpailun avajaiskonsertissa. Vuonna 2004 teos valittiin Alankomaiden Gaudeamus-sävellyskilpailun finaaliin.

Niin paljon tietoa… keskittyy kompleksisten yhteissointien asteittaisiin muutoksiin, jotka toteutetaan rekistereitä hitaasti avaamalla ja sulkemalla. Tällöin sivutuotteena syntyy rikkaita ja monipuolisia sointeja, joita perinteisessä urkumusiikissa on pidetty ei-toivottuna hälynä. Erilaisten klusterien ja laajojen sointujen astittainen metamorfoosi täydestä äänenvoimakkuudesta hiljaisuuteen ja päinvastoin sekä erilaisten äänenvärillisten muutosprosessien limittäinen ja vastakkainasettelu on teoksen keskeinen sävellyksellinen voimavara. Valittu sävellyksellinen metodi muistuttaa kenttämusiikin tekniikoita, joissa operoidaan soivan äänimassan, liikkeen, tiheyden ja äänenvärin muutosprosessien moniulotteisessa maailmassa. Säveltäjä kirjoittaa teosesittelyssään kappaleen soivasta kuulokuvasta: “Kun urkujen äänimassat muutavat hitaasti muotoaan ja väriään, saa musiikki liki fyysisen hahmon, joka äänipilven lailla piirtyy konserttitilaan.”


Instrumentation

for organ solo

2000